Інституціональна невизначеність акторів публічної політики. Український кейс

Автор(и)

Ключові слова:

держава, актори, інституціональний дизайн, інституціональні пастки, невизначеність, політичні інститути, політична система, політичні трансформації, публічна політика, публічне управління

Анотація

У кризові періоди особливе значення для функціонування державних систем має якість інститутів, які є базовим конструктом політики. Саме від них залежить стійкість та емерджентність політичної системи, спроможність протистояти зовнішнім і внутрішнім викликам, забезпечення функціонування держави в конкретних режимних умовах. Інституційна невизначеність є результатом деформації політико-управлінських практик викликаних внутрішніми і зовнішніми факторами і передбачає ситуації, коли актори не мають стійкої інституційної структури та традицій поведінки, не знаходять компромісу щодо політичних і поведінкових процедур. В статті була здійснена спроба виявити загальні причини інституційної невизначеності в залежності від режимних характеристик політичних систем і на прикладі України проаналізувати чинники, які забезпечили збереження її суверенітету та функціонування в умовах зовнішньої агресії. У різних політичних системах інститути мають різні можливості доступу до влади і впливу на прийняття державних рішень. Якість інститутів є важливим показником політичної системи. Режимні характеристики можуть посилювати або нівелювати наслідки різних факторів, що викликають інституційну невизначеність. Українська держава перед повномасштабним вторгненням російської федерації у 2022 р. демонструвала нерівномірну якість інститутів: від низьких регулятивних показників та корупції до позитивних змін, пов'язаних із реформами і розвитком громадянського суспільства. Ці зміни дозволили зберегти функціонування системи в умовах війни і протистояти зовнішнім викликам. Проте, інституційні "пастки", які є результатом внутрішньої діяльності системи і наслідком минулих традицій досі впливають на якість інститутів та рівень ефективності моделі публічної політики. Ці пастки включають спонтанність і непослідовність створення нового управлінського каркасу, що перешкоджає продовженню руху до повноцінної демократії. Війна в Україні внесла нові виклики, зокрема обмеження публічності політичних процесів і діяльності акторів, що може призвести до обмеженої демократії в майбутньому.

Посилання

Чальцева О.М. Публічна політика: теоретичний вимір і сучасна практика. Монографія. Вінниця.2017. 336 с.

Schedler Andreas. The Politics of Uncertainty: Sustaining and Subverting Electoral Authoritarianism. Oxford University Press, 2013.

Marina Riem Does political uncertainty influence firm owners‘ business perceptions? October 2016. URL: www.cesifo-group.de. https://www.ifo.de/DocDL/wp-2016-226-riem-political-uncertainty-business-perceptions.pdf

Аналітична доповідь Національного інституту стратегічних досліджень до позачергового Послання Президента України до Верховної Ради України «Про внутрішнє та зовнішнє становище України у сфері національної безпеки» / редкол. : В. П. Горбулін, О. С. Власюк, О. В. Литовченко ; Національний інститут стратегічних досліджень. Київ : НІСД, 2014. 148 с.

Указ Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні». URL: https://www.president.gov.ua/documents/642022-41397;

Гончарук Н., Чередніченко А. Модернізація публічного управління в Україні в умовах війни та в поствоєнний період у контексті європейських цінностей. Аспекти публічного управління. 2022. №2. С.46-54.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-17

Номер

Розділ

ПУБЛІЧНЕ УПРАВЛІННЯ ТА АДМІНІСТРУВАННЯ